Oszczędnicka poleca – Jesteś marką

jestes marka

Jakiś czas temu pisałam o Efekcie Tygrysa, jako minipigułce strategii, która pomoże rozpocząć prace nad zbudowaniem marki osobistej. Dzisiaj przedstawiam Wam „biblię”, autorstwa Joanny Malinowskiej-Parzydło o prostym tytule „Jesteś marką”. Ta książka to skarbnica wiedzy. Historie z życia autorki są przeplatane ćwiczeniami, których sumienne wykonanie (podobno) gwarantuje stworzenie spójnej „marki premium”. Przyznam się szczerze, że jeszcze ich nie zrobiłam, ale w najbliższym czasie zamierzam (krok po kroczku). Jestem niezmiernie ciekawa efektów!

[Przypomnę tylko, że w serii „Oszczędnicka poleca” nie przedstawiam Wam klasycznych recenzji książek, a moje subiektywne przemyślenia i fragmenty, które uważam za wyjątkowo ciekawe i inspirujące.]

 

Ciekawostki

1.  Autorka zwraca uwagę na zataczająca coraz szersze kręgi współdzieloną konsumpcję, czyli internetowe zjawisko udostępniania na globalną skalę samochodów, mieszkań oraz umiejętności, przez ludzi, którzy się nie znają. Według niej te zachowania będą miały znaczący wpływ na zmianę sposobu życia, pracy i konsumpcji. Walutą nowej gospodarki jest zaufanie.

2. Wikinomia – system współdziałania w internecie oparty na partnerstwie prowadzącym do innowacji, tworzeniu wspólnego dobra, wymianie między internautami wiedzy i doświadczenia.

 

Inspirujące myśli:

1. Marka osobista premium, lider swojego życia i rynku, to nie podróbka czy naśladowca kogokolwiek. Będąc sobą, masz dużą szansę okazać się nie do zastąpienia.

2. Wizerunek rozumiany jako „opakowanie” powinien być adekwatny i spójny z przemyślaną strategią. Jest to jednak jeden z ostatnich elementów komunikacji marki, któremu należy poświęcić uwagę i doprecyzować podczas dalszych prac nad zintegrowaną komunikacją, już po opracowaniu strategii marki.

3. Mało który pracodawca gotów jest inwestować w wyczerpującą diagnozę silnych stron i talentów kandydata do pracy. Jesteś więc jedyną osobą odpowiedzialną za rozpoznanie i zakomunikowanie pracodawcy, w jakich czynnościach i zadaniach sprawdzisz się najlepiej.

4. Sam moment uświadomienia sobie czegoś jest pierwszym krokiem w procesie zmiany sposobu myślenia, poglądu, postawy czy życiowego podejścia.

5. Każdy człowiek ma swoją opowieść, każda opowieść ma swojego mistrza.

6. Pozycjonowanie marki  (kto i co ma o tobie myśleć).
Nie da się być idealnym dla każdego, ale nie na wszystkich opiniach ci zależy, nie wszyscy muszą Cię lubić.

7. Niezasłużenie krytyczne i agresywne wypowiedzi ludzi pod czyimkolwiek adresem dotyczą wyłącznie ich autorów zanieczyszczających świat „złą energią” i fatalną komunikacją. Odzwierciedlają prawdę na temat ich własnego świata, pokazują ich wartości oraz obnażają brak profesjonalizmu w sposobie komunikacji.

8. Jeśli chcesz mieć dobre i szczęśliwe życie, oprzyj je raczej na dobrze zdefiniowanych celach niż na ludziach lajkujących Cię na Facebooku, stanie posiadania, który mierzysz liczbą markowych rzeczy, lub logo pracodawcy na firmowej wizytówce.

9. Budując swoją markę, lepiej koncentrować uwagę nie tylko na tym, co chcesz komunikować, ale przede wszystkim słuchać uważnie, jak jesteś odbierany przez innych.

10. Budowanie silnej marki osobistej wymaga dostosowania języka do potrzeb słuchaczy i odbiorców. (Nie oznacza to, że masz iść na zbyt daleko idące kompromisy; skoro wszyscy używają kolokwializmów, słów obraźliwych lub niekulturalnych, to nie znaczy, że jest to akceptowalna norma.)

11. Kobiety, mają skłonność do czekania na formalny lub symboliczny „certyfikat” potwierdzający ich doświadczenie i mądrość, a tym samym pozwalający publicznie zabierać głos. Zanim go zabiorą, dziesięć razy zważą, czy to, co mają do powiedzenia, jest wystarczająco mądre. Zastanowią się, czy moment jest odpowiedni, czy sposób w jaki chcą coś powiedzieć, trafi do audytorium. Czy wyglądają dobrze? Czy nie rozmazał się tusz? Czy już uspokoiły oddech na tyle, żeby powstrzymać drżenie głosu i utrzymać mikrofon w dłoni? A co, jeśli obecni uznają, że pytanie jest głupie, a konstatacja – banalna? aż sformułuje je ktoś inny, zyskując entuzjazm uczestników i prowadzących.

 

Ostatnio prezentuję Wam same „lektury obowiązkowe”… Ale nic nie poradzę na to, że trafiam na takie świetne książki. 🙂

Czytaliście tę książkę? Jakie są Wasze przemyślenia, odczucia? Może znacie jeszcze jakieś pozycje dotyczące budowania marki?

 

Projekt książkowy:

1/52 Marta Sapała „Mniej. Intymny portret zakupowy polaków”
2/52 Suze Orman „Kobiety i finanse”
3/52 Gary Keller „Jedna rzecz”
4/52 Marcin Iwuć „Jak zadbać o własne finanse”
5/52 Maciej Samcik „Jak pomnażać oszczędności?”
6/52 William D. Danko, Thomas J. Stanley „Sekrety amerykańskich milionerów”
7/52 Maciej Dutko „Efekt tygrysa – puść swoją osobistą markę w ruch!”
8/52 Cathie Black „Zasady Cathie Black”
9/52 Sheryl Sandberg „Lean in. Włącz się do gry”

Oszczędnicka